Ägarpolicy
Enligt styrelsebeslut 2025-06-27
Gemensam ägarpolicy för Sveriges export- och investeringsråd (Business Sweden)[1]
1.1 Bakgrund
Sveriges export- och investeringsråd (Business Sweden) är inrättat genom ett avtal (Avtalet om Sveriges export- och investeringsråd, härefter avtalet) mellan staten, företrädd av regeringen, och näringslivet, representerat av Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening (SAU), härefter huvudmännen. Business Swedens verksamhet regleras av avtalet, genom stadgar samt av det representantskap som fattar beslut i övergripande frågor om Business Swedens verksamhet. Staten och SAU har rätt att utse fyra ledamöter vardera i representantskapet som utgör Business Swedens högsta beslutande organ.
1.2 Business Swedens styrelse
Huvudmännen utser halva styrelsen var, efter samråd, och ansvarar gemensamt för att tillse att styrelsen har en sammansättning som motsvarar Business Swedens behov av kompetens och branschkunskap. Huvudmännen utser vidare var för sig två representanter som med jämna mellanrum gemensamt kan agera som en informell valberedning, i syfte att diskutera tillsättningen av styrelseledamöter. Styrelsens uppgifter är fastställd i stadgarna, liksom formerna för hur ordförande respektive vice ordförande utses.
1.3 Uppgift
Business Swedens uppgift är att stödja och främja svensk export och internationalisering samt utländska företagsinvesteringar i Sverige eller samarbeten med svenska företag som tillför kapital, kompetens och marknader till det svenska näringslivet (2 § avtalet).
1.4 Mål
Inom ramen för Business Swedens uppgift, så som den anges i 2 § avtalet, ska Business Sweden bidra till att stimulera ekonomisk tillväxt och sysselsättning i Sverige genom internationalisering av företag. Business Swedens verksamhet ska ha som mål att svenska företag ökar sin export och internationella försäljning, samt att utländska företag som får rådgivning beslutar om att investera i eller öka sina följdinvesteringar i Sverige.
1.5 Hållbarhet
Business Sweden ska agera ansvarsfullt och arbeta aktivt för att följa Parisavtalet, KunmingMontreal-ramverket och andra internationella överenskommelser om miljö- och klimat, mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och anti-korruption, samt identifiera och hantera risker och affärsmöjligheter. Väsentliga riktlinjer är de tio principerna i FN:s Global Compact, FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter samt OECD:s riktlinjer för multinationella företag.
1.6 Verksamhet
Business Swedens tjänster till företag ska vara affärsnära, kundanpassade, efterfrågestyrda och utformade i nära samråd med näringslivet. Verksamheten ska bedrivas kostnadseffektivt och hålla hög servicenivå och kvalitet. Villkoren i Business Swedens erbjudande av tjänster till företag ska vara tydliga. Detta inkluderar om tjänsterna är helt, delvis eller inte alls finansierade med statliga medel.
Business Sweden ska ha institutionell närvaro på utländska marknader med stor betydelse eller potential (3 § avtalet). Utöver det ska Business Sweden eftersträva en fömåga att nå ut till och stödja företag i hela Sverige.
Den exportfrämjande verksamheten ska omfatta alla svenska företag, det vill säga företag med säte i Sverige. Ett särskilt fokus ska ligga på små och medelstora företag, vars internationalisering är en viktig faktor för svensk tillväxt och välstånd. Projektutveckling och andra tjänster till stöd för större strategiska affärer på alla typer av marknader ska omfattas. I sådana projekt ska såväl stora och etablerade företag som små och medelstora företag involveras.
De statliga medlen för grundläggande exportservice och näringslivets bidrag genom Svenskt Näringsliv ska i första hand användas till grundläggande information och rådgivning till framför allt små och medelstora företag och till företag på svårbearbetade marknader med stor potential.
Business Sweden ska som aktör på en konkurrensutsatt marknad verka marknadskompletterande och dess prissättning av konkurrensutsatta tjänster ska vara marknadsmässig och utan korssubventioner med statliga medel.
Arbetet med att främja utländska investeringar i Sverige ska fokusera på företagsinvesteringar i form av nyetableringar, följdinvesteringar och företagssamarbeten med stort värde för den svenska ekonomin och dess innovations- och konkurrenskraft. Synergier med exportfrämjandet ska eftersträvas och bidra till att öka Sveriges exportkapacitet. Investeringsfrämjandet finansieras med statliga medel, med möjlighet att ta ut avgifter från företagen för specifika affärstjänster.
Business Swedens arbete med företag ska ske i enlighet med relevant EU-lagstiftning, inklusive statsstödsregler.
1.7 Verksamhetsrapportering
Business Sweden ska rapportera hela verksamhetens måluppfyllelse till huvudmännen. Organisationen ska kontinuerligt utveckla kvaliteten i effektutvärdering och resultatredovisning. Volymen på intäkterna från företag är också en indikation på Business Swedens tjänsters kvalitet och relevans för företag. Principerna för återrapportering ska vara i linje med Statens ägarpolicy. Business Swedens årsredovisning, inklusive hållbarhetspolicy, avges av styrelsen och verkställande direktören.
1.8 Finansiering och redovisning
Business Swedens verksamhet finansieras genom statliga medel, bidrag från näringslivet samt andra inkomster i verksamheten. Parterna ska enligt samma bestämmelse i avtalet samråda om viktigare frågor som gäller finansieringen (8 § avtalet).
Huvudmännen avser verka för en förutsägbar finansiering i syfte att ge goda förutsättningar för att planera och utveckla verksamheten i dess helhet. Intäkterna från den privatfinansierade verksamheten och de statliga medlen är — i ljuset av den gemensamma ägannodellen — viktiga för Business Swedens verksamhet. Samfinansieringen utgör grunden för en stabil inriktad verksamhet över konjunkturcykler och möjliggör en efterfrågad närvaro i utlandet.
Business Swedens verksamhet har inget krav på vinst men ska utvärderas i sin helhet mot de uppgifter som anges i Avtalet och stadgarna. Om överskott uppstår från de privatfinansierade tjänsterna ska dessa avsättas till det egna kapitalet i syfte att användas som buffert i konjunktursvängningar och bidra till att skapa långsiktighet och stabilitet i Business Swedens verksamhet.
Business Sweden ska i sin redovisning tydligt och transparent redovisa offentligt- och privatfinansierade inkomster och verksamhet särskilda från varandra. Redovisning av kostnader ska ske per verksamhets- och delområde.
1.9 Samverkan
Business Sweden ska samverka med andra offentliga och privata aktörer på internationell, nationell, regional och lokal nivå. Business Sweden ska kunna hänvisa till företag som erbjuder tjänster som Business Sweden inte själva tillhandahåller, t.ex. exportfinansiering eller specialiserade konsulttjänster.
1.10 Information
Business Swedens ledning och styrelse ska hålla ägarna informerade i frågor av principiell betydelse för kvalitet och resultat i verksamheten.
1.11 Giltighet
Denna ägaranvisning har antagits genom skriftligt förfarande och gäller tills vidare.
[1] Enligt beslut av Sveriges Allmänna Utrikeshandelsföreningens styrelse den 27 juni 2025 och regeringsbeslut den 4 september 2025