Sverige och Kina har en lång handelstradition som sträcker sig ända tillbaka till 1700-talet. Idag visar statistiken på ett svenskt handelsöverskott gentemot Kina där den svenska exporten ökade med 33 procent 2017 och med 16 procent första halvåret i år. Kina är nu Sveriges åttonde största handelspartner globalt och överlägset största i Asien. På plats i Kina finns drygt 600 svenska företag.

Datum: 26 oktober 2018
Tid: kl. 08.00 – 09.30, registrering och frukost från kl. 07.45
Var: lokal Gotland, Näringslivets Hus, Storgatan 19

Sweden-China Trade Council och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening bjuder in till frukostmöte i Stockholm den 26 oktober.

I januari 2017 äntrade Xi Jinping scenen på Världsekonomiskt forum i Davos och förklarade Kinas ställning som frihandelsnation. Några månader senare bjöds omvärlden in till den största importmässan i världshistorien i Shanghai i november 2018 för att ytterligare understryka ett öppnare Kina.

Hur väl stämmer den bilden överens med svenska och utländska företags erfarenheter på plats i Kina? Hur påverkas relationerna mellan Kina och EU, och därmed även Sverige, i handelskriget mellan USA och Kina?

Välkommen till ett högintressant frukostmöte med:

Mats Harborn, ordförande i European Union Chamber of Commerce in China och Scanias strategichef i Kina.
Frédéric Cho, vice ordförande i Sweden-China Trade Council och grundare, Frédéric Cho Advisory AB.

Medverkar gör även Jakob Kiefer, Sveriges CSR-ambassadör och tidigare ansvarig för den ekonomiska sektionen vid ambassaden i Peking samt en panel med företagsrepresentanter.

Frukostseminariet är kostnadsfritt, sista anmälningsdag 19 oktober 2018

Anmäl dig här