Utrikeshandelsföreningen och Make Trade tar sig an Import

Importen, vilken roll spelar den för Sverige och företagen och vilka frågor är viktiga att ha koll på när du importerar? Den 22 maj höll SAU och Make Trade ett gemensamt frukostseminarium om import. En rad företag och experter gav sina perspektiv på de frågor man bör ha koll på.

Frukostseminariet inleddes med en redogörelse om importens betydelse för den svenska industrins förädling och export, därefter fick åhörarna lyssna till de större och mindre företagens framgångar och motgångar, hur importen är avgörande när man driver ett eget mindre företag. Andra av de frågeställningar som behandlades var avtalsskrivning samt hur hanterar man tullar regler, moms och intrastatrapportering beroende av intern EU handel eller ej.

Avslutningsvis fick deltagarna ta del och lyssna till förslag hur staten skulle kunna arbeta mer strategiskt med importfrämjandet.

Inom kort kommer Make Trade att släppa en digital Importhandbok där flera av talarna på seminariet medverkar som författare. Handboken kommer att vara till stor hjälp för framförallt de mindre företagen tror Charlotte Kalin, ansvarig på Make Trade.