En styrelse för handelsfrämjande uppdrag

Ulf Pehrsson, Ordförande Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening

Vem är ledamöterna i Utrikeshandelsföreningens styrelse? Hur kom de i kontakt med föreningen och varför engagerar de sig i föreningen? Följ med oss i serien av intervjuer med våra ledamöter. Denna gång lär vi känna Utrikeshandelsföreningens ordförande Ulf Pehrsson.

Vad jobbar du med i vanliga fall när du inte sitter i Utrikeshandelsföreningens styrelse?

Jag är globalt ansvarig för samhällskontakter på Ericsson. Det betyder att jag jobbar mot regeringar och regulatorer runt om i världen för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Ericssons affärer.

Vad har du gjort tidigare i din karriär?

Innan jag började på Ericsson jobbade jag som diplomat på UD, både utomlands på ambassaderna i Egypten och Finland,och hemma i Stockholm, bl a som enhetschef med ansvar för export- och investeringsfrämjandet.

Hur kom du i kontakt med Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening?

Jag kände till SAU redan på UD-tiden och blev invald i SAU-styrelsen när jag börjat på Ericsson.

Vad är det som gör att du så gärna vill engagera dig i Sveriges Allmänna Utrikeshandelsföreningens styrelse?

Sveriges ekonomi och välstånd bygger på en framgångsrik export och ett internationellt inriktat näringsliv. Vi behöver engagera oss från näringslivets sida för att verka för att våra svenska företag får bästa möjliga förutsättningar. SAU kan här spela en nyckelroll som en samlande kraft och röst för näringslivets behov.

Varför tycker du att export- och investeringsfrämjandet är så viktigt?

Utan en konkurrenskraftig exportnäring och goda förutsättningar för utländska investeringar i Sverige skulle vi inte kunna upprätthålla en hög levnadsstandard i Sverige – det är helt avgörande.

Kuriosa om dig själv

Har varit geografinörd sedan barnsben – säkert därför jag gjort mina yrkesval – så förhör mig gärna på huvudstäder eller annat.

Dela detta inlägg