Välkommen Marianne Lilja Wittbom som ny ledamot i Utrikeshandelsföreningens styrelse

Fr o m den 1 april fick Utrikeshandelsförening en ny ledamot i styrelsen, Marianne Lilja Wittbom. Vi vill passa på att hälsa henne varmt välkommen till föreningen. Vi bad Marianne skriva och presentera sig med några korta rader då vi vet att hon besitter en stor erfarenhet.

Erfaren företagsledare som drivs av entreprenörskap och att se människor utvecklas.  Har arbetat som VD i 17 år i ett par olika bolag. Mina fokus områden har varit att utveckla kund- och marknad!

Ägt och drivit Industriarmatur AB, som handlade och teknikutvecklade ventiler och annan utrustning för främst energisektorn. Här startade jag exportverksamhet i USA med eget dotterbolag, men exporterade till många olika länder där den förenande faktorn var fjärrvärme.  Startade också ett bolag i Kina med egen tillverkning och kvalitetskontroll.   Sålde företaget 2011.  Arbetat som VD för Flyinge AB, en statlig riksanläggning för utbildning av yrkesmänniskor för hästnäringen i fem år. Här finns gymnasier, yrkeshögskoleutbildningar och universitet i samarbete med SLU Uppsala.  Här bedrevs också event 90 dagar per år vilket gav mig titeln Årets eventskåning 2014. Försäljningsdirektör i börsnoterad grossist, Solar AB, för VVS marknaden under tre år. En av grundarna av framgångsrika Startup bolaget Videquus där vi utvecklade intelligent kameraövervakning med bildigenkänning för häst och lantbruk.  Har sålt min andel 2019.

Arbetar idag som styrelseledamot och har fn fem uppdrag. Bland dem finns en statlig stiftelse med som förvaltar Södertörns Högskolas fastigheter, men de flesta arbetar med innovativ teknikutveckling, ett par av dem med export och egen tillverkning i bla Indien och Kina.

Genomgått flera styrelse- och internationella ledarskapsutbildningar.

Verkar också som konsult i flera företag, med verksamhetsutveckling och coaching av ledningsgrupper och VD. Är Mentor åt bolag inom ALMI.

Har också uppdrag som sk Partneringledare där uppdragsgivare är en kommun som ska genomföra en större, komplex byggnation. Min roll är då att vara extern oberoende part som ger upphandlingsstöd och deltar under hela byggtiden för att säkerställa öppen ekonomisk redovisning och bra samarbetsklimat mellan kommun, byggare och verksamhet.

Fritiden ägnas åt ridning och hästar, vi har ett par stycken i familjen. Men också åt att följa min dotters seglaräventyr och att tillbringa tid på vårt sommarställe i Båstad. 60 år fyllda med mycket internationell erfarenhet men också med ett stabilt nyfikenhetsindex.

Hovås 20200417