En styrelse för handelsfrämjande uppdrag

Klas Wåhlberg, VD, Teknikföretagen

Vem är ledamöterna i Utrikeshandelsföreningens styrelse? Hur kom de i kontakt med föreningen och varför engagerar de sig i föreningen? Följ med oss i serien av intervjuer med våra ledamöter. Denna gång lär vi känna Utrikeshandelsföreningens nytillträdda ledamot Klas Wåhlberg.

Vad jobbar du med i vanliga fall när du inte sitter i Utrikeshandelsföreningens styrelse?

VD på Teknikföretagen sedan 2016, samt styrelseledamot i SJ AB.

Vad har du gjort tidigare i din karriär?

2008–2016 var jag VD för Bombardier Transportation i Sverige, med omsättning mellan 5–7 MDRSEK/år varav 75-80 % i snitt på export av elektriska driv- och styrsystem samt signal- och säkerhetssystem för spårtrafik. Innan dess verksam inom teknikindustrin (ASEA, ABB, Adtranz) i Sverige, med totalt 5 års utlandsvistelser i Turkiet, Danmark och Portugal under perioden. Var dessutom kollektivtrafikchef i Uppsala län 2004–2008, och fick då kundperspektiv på teknikindustrin. Mycket lärorikt.

Hur kom du i kontakt med Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening?

Genom vår fd medarbetare Jennie Cato, som är mycket kompetent bl a inom exportfrämjandesystemet, och som nu går vidare som PA chef till Scania, ett av våra medlemsföretag och som har alla dimensioner på utrikeshandel hos sig.

Vad är det som gör att du så gärna vill engagera dig i Sveriges Allmänna Utrikeshandelsföreningens styrelse? Varför tycker du att export- och investeringsfrämjandet är så viktigt?

Teknikindustrin, dvs bara våra medlemsföretag, står för ca 1/3 av varuexporten, och om vi inkluderar övrig industri och kringtjänsterna är det 1/3 till. Totala exportvärdet är ca 50 % av BNP, runt 2500 MDR SEK/år så att vi har ett välfungerande export- och investeringsfrämjande system där samspel mellan det allmänna och det privata måste fungera friktionsfritt är en grundförutsättning för välståndsbyggandet. Här har SAU unika möjligheter att åstadkomma skillnad, genom ett balanserat och fokuserat arbete.

Kuriosa om dig själv?

Engagerad medlem i IFK Norrköping – min barndomsstads stolthet, och vars inmarschlåt av Markus Krunegård:  Ett liv, ett lag återspeglar verkligheten som jag minns den, och som det blir igen när pandemin har släppt.  Heja Snoka!